به گزارش همشهری، تعداد سهامداران در بازارهای سرمایه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه یافتگی بورس‌های دنیا تلقی می‌شود

بر همین اساس مسئولان بورس تهران تلاش کردند در طول 2سال گذشته با افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به توسعه بازار سهام و افزایش تعداد سهامداران اقدام کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را به مردم و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای می‌دهد که دارایی‌های خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ چرا که این صندوق‌ها با اعمال مدیریت حرفه‌ای وظیفه کنترل دارایی سهامداران را در بورس بر عهده می‌گیرند.

تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد سهامداران بورس تهران رو به افزایش است و آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد سهامداران در بازار سهام ایران هم‌اکنون به مرز 3 میلیون و 240 هزار نفر رسیده است.

این تعداد سهامدار تاکنون 289 میلیارد سهم 337 شرکت حاضر در بورس را خریداری کرده‌اند. از این مقدار، شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری بیشترین تعداد سهامدار را به سوی خود جذب کرده‌اند و در حال حاضر 562 هزار نفر سهام 13شرکت سرمایه‌گذاری را خریده‌اند.

پس از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، گروه شرکت‌های خودرو و ساخت قطعات با 432هزار سهامدار در رده بعدی پرجمعیت‌ترین صنعت بورس قرار گرفته است. این گروه شامل 31شرکت است و شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو و گروه بهمن نیز در این گروه قرار دارند. در حال حاضر تعداد سهامداران ایران خودرو 132هزار و شرکت سایپا 82 هزار نفر برآورد می‌شود.

سهامداران این گروه 32 میلیارد سهم شرکت‌های خودروساز بورس را در اختیار دارند. پس از گروه خودرو، شرکت‌های گروه انبوه‌سازی‌ املاک و مستغلات با 273 هزار سهامدار در مکان سوم پرجمعیت‌ترین گروه بورس قرار گرفته است. 12 شرکت این گروه 5/6میلیارد سهم در بورس تهران منتشر کرده‌اند و سهامداران حقیقی و حقوقی اقدام به خرید این میزان سهام کرده‌اند.

پس از این سه گروه صنایع سیمان، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات غذایی هر کدام به‌ترتیب با 238، 224 و 175 هزار سهامدار رده‌های سوم تا ششم پرجمعیت‌ترین گروه‌های بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنین گروه شرکت‌های فلزات اساسی و بانک‌ها هرکدام با 150 و132 هزار سهامدار از مهم‌ترین صنایع بورس به‌حساب می‌آیند.

رشد تعداد خریداران

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد تعداد سرمایه‌گذاران بورس تهران در سال‌جاری روند رو به رشدی را دنبال می‌کند؛ به‌طوری که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 7 هزارو 130‌کد معاملاتی جدید در بورس تهران ایجاد شده است.

آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 111 هزار سهامدار اقدام به خرید و فروش 5/4میلیارد سهم به ارزش 11هزارو 500 میلیارد ریال کرده‌اند.

کد خبر 105743

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز